Som manager for mange år siden når de står med min første udfordring at vælge en ekstern konsulent, jeg befandt mig alle på havet. Heldigvis for mig ramte jeg intuitivt to af de tre udvalg mål. Projektet var at producere en meddelelse video, så det var relativt let at se og sammenligne hver konsulent tidligere havde produceret. Jeg havde et antal konsulenter at vælge imellem, men til sidst valgte ene at jeg følte mest komfortabel med og hvis arbejde imponerede mig mest. Projektet var vellykket og i processen, jeg lærte en masse.

Siden tid, jeg har haft til at ansætte et antal konsulenter, jeg har også selv været konsulent for næsten 20 år og jeg har arbejdet med mange andre konsulentfirmaer, både store og små. Følgende forslag for at vælge en konsulent er baseret på min erfaring som leder og i feltet rådgivning.

Hvad er de tre mål, som man skal ramme for at kunne vælge en konsulent? (Bemærk; Jeg bruger udtrykket “konsulent” til at referere til enten en person eller et konsulentfirma). For det første og mest indlysende, skal konsulenten kunne faktisk gøre arbejdet. For det andet, skal konsulenten kunne passe sammen med personer i din organisation og især dem, der vil arbejde på dette projekt. Endelig, hvis konsulenten er god, bør du altid forbedre din egen viden som følge af projektet.

1. kan konsulenten gøre arbejdet? Synes indlysende, men der er nogle fælder. Jeg husker for eksempel, når du starter som konsulent i partnerskab med en anden, (der var også nye rolle), afgive et bud for en temmelig stor opgave og at blive valgt i de sidste par for interview. Individuelt, vi havde nogle erfaringer i typen af arbejde, men ikke som et partnerskab, eller havde vi arbejdede i den potentielle kundes industri. Vi vandt jobbet. Hvorfor? Klienten så i os nogle kreativitet og friskhed, der ikke var indlysende i vores konkurrenter. Det var dog et usædvanligt klient. Normalt, vil jeg ikke foreslå, at tage på en konsulent (som os) der ikke har haft den dybde eller bredde erfaring i projektet. Så medmindre en af dine kriterier er “friskhed”, er med hensyn til at vælge for erfaring her nogle tips:

• Hvad er dine specifikationer? Være meget tydeligt på udgangene du vil kræve i projektet. Disse bør altid måles kvalitet, mængde, tid og omkostninger. Brug disse output kriterier for at sammenligne konsulenter.

• Hvem har anbefalet denne konsulent? Tjek deres referencer-bede om kontakt mellem det sidste job, de gjorde. Når du tjekker referencer, bruge din ovenstående “output kriterier” som en guide.

• Er du på udkig efter nogen til at implementere løsninger til et problem, du har identificeret, eller Leder du efter nogen til at hjælpe dig med at identificere og præcisere problemet? Eller begge dele? Nogle gange kan det være nyttigt at opdele projektet i disse to dele.

• I diskussion med de potentielle konsulenter, de virkelig give dig tid til at sige, hvad du ønsker inden der hoppes til conclsuons? Hvis de synes at “have alle svarene”, chancerne er, de ikke lytte meget godt.

• Gør deres foreslåede løsning synes at være specielt designet til dig, eller er det en “one size fits all”? Være på vagt, hvis det ikke er specielt designet til at opfylde dine projekt.

• Gøre de forklare de ting, de ikke kan gøre såvel som dem, de kan? Det er altid en god test af integritet, truefulness og pålidelighed.

• Er deres indledende svar på din anmodning op til dine standarder, tilstrækkeligt detaljerede (men ikke overdrevent så) at træffe en beslutning, og inden for din tid forventninger?

• Gør konsulenten har dybde af ekspertise i emnet og bredden af ekspertise i sin ansøgning?

• Spørg konsulenten hvad er unikt ved ham eller hende? Hvad gør dem skiller sig ud fra alle de andre konsulenter kan du vælge?

2. for det andet vil konsulenten passe sammen med de mennesker, de skal arbejde med? Dette er en kritisk gennemførelse udstedelse, som selv om de måske kunne gøre arbejdet, hvis de ikke kan arbejde harmonisk med mennesker, resultaterne vil være mindre end optimal. For eksempel, vi engang arbejdede på et større regeringens projekt (samlede budget over M$ 43) hvor kunden hele tiden holdt os på armslængde (for eksempel på en bolig workshop, vi var ikke opmuntret til at spise eller blande socialt med klient projektledere). Vi mødte output kravene for klienten, men havde vi fået lov til at arbejde tættere sammen med klienten, de ville have modtaget en masse mere merværdi service. I dette tilfælde skal kunden har valgt en anden konsulent.

Følgende tips vil hjælpe med at sikre du får den rigtige klient/konsulent kamp.

• Er konsulenten forventes at være i stand til at opnå respekt og tillid til dine vigtigste aktører?

• Kunne du stole på denne person (mennesker)?

• Hvad er den proces, de vil bruge? dvs., hvordan vil de arbejde i organisationen? Hvordan vil de være set? Prøv at visualisere konsulent arbejder med dig og de andre mennesker, når de fuldfører projektet. Vil det fungere? Er det sandsynligt, at være et godt partnerskab?

• Hvem specifikt (fra konsulentfirmaet) vil arbejde på projektet, og hvad vil være deres rolle? For eksempel, de mennesker, du samtaler udfører arbejdet? Være på vagt over for konsulenter, der har “front mennesker”, der vinder job, så send i mindre erfarne folk til at gøre arbejdet.

• Spørg konsulent til at beskrive, hvad et “godt samarbejde” ligner dem. Er beskrivelsen af konsulent giver dig et “godt samarbejde” forventes at være og ses at være, et partnerskab?

3. for det tredje vil du kunne ot lære af denne konsulent? En af grundene til du hyre en konsulent er, at de (eller deres organisation) ikke har dybde eller bredden af experienece at gennemføre projektet. Dit mål bør være at øge din egen erfaring gennem dette projekt. For eksempel:

• Hvorfor du beslutter at ansætte en konsulent? Hvad var huller du ikke kunne fylde internt?

• Hvad vil du være tilbøjelige til at lære fra denne konsulent?

• Vil du øge din viden om både proces management (hvor konsulenten arbejder) samt indhold management (deres område af ekspertise)?

• Vil konsulenten styrkelse og støtte din rolle i organisationen?

Endelig, hvis alle dine kriterier er opfyldt og du ikke kan vælge mellem to apprently lige konsulenter, overveje at opstille dem en lille opgave eller en del af projektet at fuldføre som en del af udvælgelsesprocessen. For eksempel, var for nogle år siden vi i konkurrence med en anden stor rådgivning for en betragtelig projekt med et indledende budget over M$ 1. Klienten kunne ikke beslutte mellem de to af os, så han bad os om hver at foretage et lille projekt (som han betalt os begge), som ville i sidste ende blive en del af det større projekt. Når vi hver afsluttet den lille projekt, havde han en fremragende idé om både vores evne og den måde, hvorpå vi arbejdede. Efter alt, er ikke den endelige udvælgelseskriterium er faktisk forsøger konsulenten?

Åh ja. I tilfælde du undrer dig, vandt vi jobbet!

Hvordan at vælge en konsulent – tre imperativer
Tagged on:         

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *